Apakah Pemakanan Yang Sesuai dan Terbaik Untuk Mencegah Penyakit Kanser Payudara?

Khamis, Ogos 25, 2016 Unknown 0 Comments







Umum mengetahui bahawa 90% factor sesuatu penyakit itu berpunca daripada pemakanan yang tidak seimbang dan kurang tahap kualitinya. Kementerian Kesihatan serta Pakar Pemakanan telah meneliti beberapa punca serta mengenalpasti faktor utama yang disumbangkan oleh pemakanan yang tidak dijaga dengan betul dan menjadi penyebab kepada penyakit kanser payudara.

Statistik menunjukkan 35% penyakit kanser berpunca daripada pemakanan sehingga tahun 2001 dan sehingga tahun 2007 telah dikenalpasti punca daripada pemakanan telah menyumbang kepada 80%.

Selain faktor pemakanan, faktor merokok serta kurangnya aktiviti senaman turut menyumbang sekurang-kurangnya 30%.



Jenis pemakanan yang dinasihatkan PERLU DIKURANGKAN.....

Pengambilan lemak tepu yang berpunca daripada lemak haiwan dan minyak kelapa yang berlebihan seperti;
Keju / mentega
Susu
Makanan bergoreng dengan kuantiti minyak yang banyak
Telur
Pengambilan protien daripada haiwan
Daging
Pengambilan makanan kurang serabut yang tinggi


Jenis pemakanan yang dinasihatkan PERLU DILEBIHKAN.....

Memakan sayuran yang dimasak dengan kuantiti sekurang-kurangnya 30 -35% sehari

Memakan buah-buahan segar pada setiap waktu makanan dihidang

Mengurangkan kadar jenis-jenis makanan yang perlu dielakkan pada kadar 15%

Mengambil makanan seperti bijirin dan kekacang pada kadar 20%



0 ulasan:

Kanser Pangkal Rahim Boleh Dirawat dan Dikawal

Jumaat, Ogos 19, 2016 Unknown 0 Comments





Apa dia pangkal rahim?
Pangkal rahim adalah bahagian sempit yang terletak di bawah rahim. Rahim pula bertindak sebagai ruang tumbesaran janin. Pangkal rahim adalah bahagian yang menyambungkan rahim dengan faraj dan ianya membentuk saluran kelahiran.
Apakah jenis kanser pangkal rahim?
Keabnormalan sel pangkal rahim sebelum menjadi kanser
Atypia – merujuk kepada sedikit perubahan pada sel. Boleh dikesan melalui ujian pap smear. Perubahan pada sel ini mungkin menjadi bertambah teruk atau pulih seperti biasa. Jika keputusan ujian pap smear menunjukkan perubahan atipikal, wanita itu akan dinasihatkan supaya mengulangi ujian “pap smear” dalam masa enam bulan lagi untuk melihat samada perubahan sel atipikal tiada.
Dysplasia – sejenis perubahan luar biasa dalam sel di pangkal rahim. Juga dikenali sebagai Cervical Intraepithelial Neoplasia (CIN) dan Squamous Intraepithelial Lesion (SIL).

Terdapat dua jenis utama barah pangkal rahim iaitu
Squamous cell carcinoma ~ Squamous cell carcinoma adalah barah pangkal rahim sering berlaku. Ianya bermula dari dalam sel skuamus atau kulit seperti sel di pangkal rahim.
Adenocarcinoma ~ Adenocarcinoma adalah jenis barah pangkal rahim yang jarang berlaku; ia bermula dari dalam sel glandular. Selain itu, barah pangkal rahim boleh dibahagikan kepada microinvasive atau invasive.

Apa faktor risiko kanser pangkal rahim?
Risiko kebarangkalian seseorang wanita menghidapi barah pangkal rahim boleh dibahagikan kepada risiko yang boleh dikawal seperti merokok dan faktor risiko tidak boleh dikawal seperti umur dan sejarah keluarga. Faktor-faktor berikut boleh meningkatkan risiko wanita mendapat barah pangkal rahim:
1. Jangkitan Human Papilloma Virus (HPV) – faktor risiko utama mendapat barah pangkal rahim ialah jangkitan HPV. HPV dibawa dari individu ke individu yang lain melalui hubungan seks. Faktor yang meningkatkan risiko tercemar dengan HPV adalah aktif dalam aktiviti seksual pada usia yang muda, mempunyai ramai pasangan seks (atau hubungan seksual dengan lelaki yang mempunyai ramai pasangan seks) dan / atau hubungan seksual dengan lelaki yang ada ketuat di penis.
2. Jangkitan Human Immunodeficiciency Virus (HIV) -wanita yang dijangkiti dengan HIV berisiko untuk mendapat barah pangkal rahim.
3. Herpes – wanita yang mendapat jangkitan virus herpes pada bahagian kemaluan berisiko tinggi mendapat barah pangkal Rahim
4. Ubatan – anak perempuan kepada ibu yang mengambil ubat Diethylstilboestrol (DES) semasa hamil untuk mengelakkan keguguran kandungan berisiko mendapat barah pangkal Rahim
5. Merokok – meningkatkan risiko barah pangkal rahim sebanyak empat kali ganda.

Apakah gejala kanser pangkal rahim?
Kebanyakan wanita tidak mempunyai sebarang tanda atau gejala pada peringkat awal barah pangkal rahim. Gejala barah selalunya tidak dirasai oleh pesakit sehinggalah barah telah merebak ke tisu dan organ lain. Berikut kemungkinan tanda atau gejala cervical dysplasia atau barah:
 1. Tompokan darah atau sedikit pendarahan antara tempoh kering haid atau selepas haid
 2. Pendarahan haid berpanjangan dan banyak daripada biasa.
 3. Pendarahan selepas putus haid
4. Sakit semasa hubungan seksual
5. Penambahan lelehan dari faraj
** Jika anda mengalami gejala ini, sila berjumpa doktor dengan segera.

0 ulasan:

Kembali Sihat Setelah 10 Tahun Derita Kanser Paru-Paru

Khamis, Ogos 18, 2016 Unknown 0 Comments




Assalammualaikum…

Selalu juga kita dengar pasal kanser paru-paru nie kan, tapi kita kurang info bagaimana kanser ini terjadi betul tak? Hari nie Mie nak kongsi sikit mengenai penyakit nie dan apakah tanda-tanda kanser paru-paru



Kanser Paru-Paru


Kanser paru-paru ini akan terjadi apabila berlakunya ketidaknormalan unit di dalam tubuh, iaitu sel.  Tubuh kita akan sentiasa membuat pemeriksaan dan keseimbangan di dalam proses pembahagian sel untuk menghasilkan sel-sel baru.

Gangguan yang berlaku terhadap proses ini akan menyebabkan pertumbuhan sel tidak terkawal dan akhirnya akan terhasil pepejal yang dikenali sebagai tumor.

Jom kita tengok sifat yang ada pada penyakit nie, kalau korang nak tau tumor ini mempunyai dua sifat iaitu benign dan malignant. Bila kita bercakap mengenai kanser, ia akan merujuk kepada sifat malignant.

Tumor jenis benign ini selalunya boleh dikeluarkan dan tidak akan merebak ke bahagian badan yang lain.

Manakala tumor jenis malignant pula akan tumbuh secara agresif dan menyerang organ tubuh yang lain dan sel-sel tumor juga akan masuk ke dalam aliran darah serta system limfa dan kemudian menyerang bahagian tubuh yang lain.

Bagaimana kanser ini boleh merebak??


Kanser paru-paru merebak pada fasa awal pertumbuhannya, menyebabkan kanser ini dikenali sebagai pembawa maut dan juga salah satu kanser yang sangat sukar untuk dirawat.

Kanser ini juga boleh merebak ke setiap organ tubuh terutamanya kalenjar adrenal, hati, otak dan juga tulang.

90-95% kanser paru-paru ini akan terjadi pada sel epitelium. Kanser paru-paru juga dikenali sebagai kanser bronkus atau karsinoma bronkus. Kanser ini juga boleh terjadi di pleura atau dari tisu sokongan diantara paru-paru.


Tanda – tanda kanser ini adalah :

  • Batuk yang lama atau batuk kronik
  • Darah pada kahak
  • Sakit dada
  • Bronchitis yang berterusan atau jangkitan respiratori yang berulang
  • Kesukaran bernafas seperti bernafas pendek atau nafas berbunyi
  • Kehilangan berat badan secara mendadak

Kanser paru-paru boleh dirawat dengan pengambilan supplemen seperti VIVIX, jom kita tengok testimoni pesakit kanser paru-paru ini.


 - Ikuti kisah dan pengalaman beliau - 

“Saya bertemu dengan Shaklee selepas satu tahun kemoterapi saya. Ya, saya seorang yang penghidap kanser yang masih hidup. Pada awal Disember 2003, saya telah didiagnosis dengan tumor paru-paru, dan untuk lebih tepat, Germa-sel Tumor. Berita itu datang sebagai tamparan yang dahsyat kepada semua aspek dalam hidup saya kerana saya tidak pernah jangka yang saya akan didiagnosis sebagai pesakit kanser. Bahagian yang paling mencabar untuk menjadi seorang pesakit kanser adalah rawatan itu sendiri. Saya telah melalui rejim kemoterapi selama tiga bulan. Percayalah, ia adalah neraka! Mimpi ngeri yang paling teruk ialah muntah itu sendiri. Apa sahaja pergi ke perut saya, saya akan muntah dalam masa yang singkat, dan trauma itu berakhir dengan muntah darah.
Sejak itu, saya menjadi vegetarian tulen, yang bermaksud dalam diet saya, tiada daging, tiada telur, tiada susu, tiada bawang putih (kecuali Garlic Kompleks Shaklee), dan tidak ada bawang. Sebelum saya bertemu dengan Shaklee, saya benar-benar tidak bertenaga dan lesu, dan semua orang menasihati saya supaya tidak menjadi vegetarian, tetapi dari pembacaan saya dan pengalaman peribadi saya dengan pesakit, saya menyedari bahawa menjadi vegetarian adalah terbaik untuk kesihatan saya tidak begitu memuaskan.
Segala-galanya berubah selepas Shaklee datang ke dalam hidup saya pada Julai tahun ini. Bukti terbaik adalah keputusan pemeriksaan perubatan baru-baru ini saya. Selepas mengambil Shaklee selama kira-kira empat bulan, saya pergi untuk   temujanji setiap enam bulan sekali untuk pemeriksaan perubatan. Saya sangat gembira apabila mengetahui bahawa “kad laporan” saya SEMPURNA! Orang sentiasa bertanya kepada saya, “Apakah produk Shaklee yang anda ambil?” Dan jawapan saya sentiasa,” Semua! ” Memang betul, SEGALANYA, kerana ia adalah daripada makanan tambahan untuk penjagaan kulit dan penjagaan rambut, dan semua produk isi rumah, saya Shaklee-kan hidup saya.
Walau bagaimanapun, apabila saya pertama kali mula mengambil Shaklee, saya mengalami krisis penyembuhan – Saya mengalami batuk sehingga paru-paru saya meletup! Dengan kepercayaan dan keyakinan dalam produk Shaklee dan sistem imun saya sendiri saya, saya teruskan juga. Dan sekarang, saya mula menikmati masa, kesihatan dan kebebasan kewangan.
Sekali lagi, saya berterima kasih kepada Dr Shaklee untuk memberikan dunia yang terbaik, dan kerana membenarkan saya untuk benar-benar menikmati kebebasan dalam kehidupan. Terima kasih, saya sukakan anda, Dr Shaklee! Dan saya cintakan ibu bapa saya untuk semua perkara yang indah mereka memberi saya sepanjang hidup saya ”
-Master Law Chu Hian-



Semoga perkongsian Mie kali nie menambahkan lagi info anda berkaitan dengan kanser paru-paru dan juga dapat membantu pesakit kanser ini sembuh dengan sepenuhnya.

Untuk maklumat lanjut hubungi Mie 010.3694948 



0 ulasan:

Apakah itu Kanser Kalenjar @ Kanser Lymphoma | Awas!! Jangan pandang remeh kanser ini

Rabu, Ogos 17, 2016 Unknown 0 Comments


Kanser Kalenjar @ Kanser Lymphoma

Salam semua, hari nie Mie nak berkongsi sikit berkaitan kanser kalenjar atau lebih dikenali sebagai Lymphona. Ia adalah merupakan kanser kalenjar darah yang mana sel darah putih lymphocytes akan menggandakan bilangannya sehingga terlalu banyak dan tidak matang. Hasil dari daripada pembacaan Mie, pesakit lymphoma juga akan mengalami bengkak pada kalenjar nodus lima di leher, ketiak dan celah kelengkang.

Kalenjar nodus limfa ini akan membengkak kerana terdapat kuman yang boleh menyebabkan jangkitan kuman di dalam tubuh. Ia juga akan menyebabkan sel-sel darah putih lymphocytes tidak normal akan berkumpul di bahagian tersebut dan membentuk bengkakkan kanser.

Sel-sela kanser ini akan merebak ke seluruh tubuh dan mengganggu bekalan oksigen dan nutrien 



Limfoma merupakan kanser SEL DARAH PUTIH yang disebut sebagai limfosit-B atau sel-B dan sejenis kanser yang melibatkan kelenjar. Sel tersebut cepat menggandakan diri dan membentuk tumOr manakala sistem kelenjar berperanan untuk membawa cecair dan darah putih melalui tubuh. 

Limfoma pada Otak atau urat saraf tulang belakang disebut sbg limfoma susunan pusat (SSP). Seperti kebanyakkan kanser yang lain, kanser ini terjadi apabila sel kelenjar berkembang tanpa kawalan dan keadaan ini akan menyebabkan tumor tumbuh dgn lebih banyak. Sekiranya keadaan ini tidak dapat dikawal pesakit akan merasa sedih atau membengkak pada seluruh tubuh.



TANDA-TANDA ANDA DISERANG LIMFOMA..

Tanda serangan pertama limfoma sangat mudah dikenalpasti iaitu:

1. Merasa ketulan atau gumpalan pada leher, perut, bawah lengan atau pangkal paha 

2. Sukar bernafas

3. Kerap demam

4. Kesan merah pada kulit, 
pening2 dan muntah

5. Sakit perut

6. Hilang berat badan


7. Batuk 







" Testimoni dari pak sedara Ana sendiri yang ada kanser kelenjar. Masih dalam proses pemulihan tetapi bila amalkan Vivix memang nampak improvement.

Bengkak kelenjar sebesar buah kedondong pada bahagian leher dah surut macam biasa. Pak sedara ada bagitau mak Ana yang dia rasa bertenaga sket selepas minum Vivix.
Baru sebulan guna Vivix. Tak habis sebotol pun lagi dah nampak perubahan positif. Alhamdulillah ".


Untuk info lanjut hubungi Mie : 010.3694948


0 ulasan:

BahayaNya KANSER PERUT

Jumaat, Ogos 12, 2016 Unknown 0 Comments





Assalammualaikum… Hari nie Mie nak kongsi sikit pasal Kanser perut, ini hasil dari pembacaan Mie mengenai kanser pertu nie, ia  terjadi  apabila sel-sel di bahagian dinding perut manusia tumbuh secara tidak normal dan tidak terkawal mengakibatkan berlakunya ketumbuhan di bahagian perut.
Kanser perut merupakan kanser ke-2  tertinggi penyebab kematian  akibat daripada kanser di seluruh dunia. Di negara kita kanser perut merupakan kanser yang ke-enam paling kerap berlaku pada lelaki dan ke-sepuluh pada wanita.
Kanser perut mempunyai insiden yang tinggi di negara Jepun dan ini adalah disebabkan oleh tabiat pemakanan mereka yang gemar memakan makanan yang dijeruk dan disalai. Telah terdapat  penurunan bilangan angka mereka yang menghidapi penyakit ini sejak 60 tahun yang lalu dan ini adalah disebabkan oleh kaedah penyimpanan makanan yang lebih baik dengan menggunakan peti ais dan kurangnya kebergantungan  kepada makanan yang telah dijeruk dan disalai.
Kebanyakan mereka yang menghidap kanser perut ini adalah terdiri daripada golongan yang berumur lebih daripada 65 tahun ke atas dan lebih kerap terjadi di kalangan lelaki berbanding wanita.

Sekiranya kanser ini dikesan pada peringkat awal, peluang untuk pesakit sembuh sepenuhnya adalah tinggi. Malangnya kebanyakan kanser perut ini gagal untuk dikesan pada peringkat awal kerana gejala-gejala awal kurang dirasai oleh pesakit dan diagnosis kerap dibuat pada peringkat lanjut. Kanser perut menjadi sukar dirawat apabila sel-sel kanser telah merebak ke bahagian badan yang lain.

FAKTOR @ RISIKO TERJADINYA KANSER PERUT
Risiko untuk seseorang itu menghidap kanser perut adalah seperti:
Jantina
Lelaki lebih berisiko untuk mendapat kanser perut sebanyak 2 kali ganda daripada wanita.

Usia
Kebanyakan kanser perut berlaku pada golongan tua di mana terdapat peningkatan insiden yang mendadak selepas usia 60 tahun.

Kaum
Berdasarkan statistik  daripada Institut Kanser Negara pada tahun 2006,  kebanyakan pesakit kanser perut  adalah di kalangan kaum Cina sebanyak 61.7%, diikuti Melayu sebanyak 25.9% dan kaum India sebanyak 12.4%.

Jangkitan Helicobacter pylori
>Jangkitan oleh Helicobacter pylori pada dinding perut kerap ditemui di kalangan mereka yang menghidap kanser perut akan tetapi tidak semestinya mereka yang mempunyai jangkitan ini akan menghidap kanser perut.

Rokok
Tabiat menghisap rokok boleh menyebabkan seseorang itu lebih terdedah kepada risiko untuk mendapat  kanser perut sebanyak 2 kali ganda.

Diet
Risiko untuk menghidap kanser perut didapati lebih tinggi di kalangan mereka yang kerap mengambil makanan yang disalai, digaramkan dan dijeruk. Tabiat mengambil makanan segar serta sayur-sayuran dan buah-buahan pula dapat menurunkan risiko bagi mendapat kanser perut.

Faktor keluarga
Mereka yang mempunyai keluarga yang menghidap kanser perut mempunyai risiko yang lebih tinggi terutamanya dikalangan keluarga terdekat seperti ibu, ayah dan adik beradik.

GEJALA
Kanser perut merupakan sejenis kanser yang mengambil masa yang lama untuk terjadi dan kadang kala mengambil masa selama beberapa tahun. Sebelum terjadinya kanser ini pesakit mungkin mengalami beberapa gejala-gejala tertentu, akan tetapi pada kebiasaannya pesakit tidak mempunyai sebarang gejala pada peringkat awal. Kadangkala kanser perut dirawat sebagai penyakit yang lain kerana gejala-gejala yang timbul menyerupai penyakit seperti penyakit peptik ulser.
Disebabkan kesukaran untuk mendiagnosa pesakit ini pada peringkat awal,  kebanyakan pesakit kanser perut kerap kali disahkan menghidap penyakit ini lewat dan di peringkat yang lanjut di mana kanser perut ini telah merebak ke bahagian badan yang lain.
Antara-antara gejala-gejala kanser perut adalah seperti:
Ketidakhadaman
Sakit perut
Kepedihan di hulu hati
Loya dan muntah
Kesukaran menelan makanan
Kembung perut terutamanya selepas makan
Najis berwarna hitam
Muntah darah
Kurang selera makan
Kurang berat badan
Keletihan
Bengkak pada bahagian perut
Bengkak pada kalenjar limfa

RAWATAN
Sebelum rawatan dimulakan bagi mereka yang disahkan menghidap kanser perut, doktor terlebih dahulu  akan menentukan peringkat  kanser perut tersebut. Ini ditentukan setelah pesakit menjalani ujian-ujian tertentu seperti  pemeriksaan endoskopik, Imbasan dan juga biopsi. Secara umumnya kaedah rawatan bagi pesaki kanser perut adalah secara pembedahan, radioterapi, dan kemoterapi samada secara berasingan ataupun secara kombinasi. Penjelasan lanjut mengenai rawatan boleh lihat << disini >>

0 ulasan:

Khamis, Ogos 11, 2016 Unknown 0 Comments






Tips Rawatan Masalah Angin

Terdapat beberapa cara rawatan bagi masalah ini. Seseorang penghidap perlu menukar jenis pemakanan seharian mereka, pengambilan ubat-ubatan dan mengurangkan menelan udara.

1. Menukar jenis makanan
Kandungan gas yang dihasilkan daripada makanan berbeza antara seorang dengan seorang yang lain. Pesakit perlu memastikan jenis makanan khusus yang menyebabkan berlakunya masalah angin ini berdasarkan pengalaman yang dilalui. Sekiranya makanan tersebut telah dapat dikenal pasti, hindarkan makanan tersebut.

2. Ubat-ubatan
Ubat-ubatan seperti antasids, simethicone dan activated charcoal yang boleh didapati di farmasi-farmasi dapat membantu mengurangkan masalah angin. Selain itu, enzim penghadaman seperti laktase membantu menghadamkan karbohidrat di samping membolehkan seseorang makan makanan yang biasanya menghasilkan angin.
3. Kurangkan menelan udara
Individu yang mengalami masalah sendawa yang kronik dinasihatkan supaya kurang mengambil gula-gula getah dan gula-gula. Anda dinasihatkan supaya mengunyah makanan perlahan-lahan dan tidak banyak bercakap semasa makan. Sekiranya pesakit memakai gigi palsu, dinasihatkan supaya berjumpa doktor gigi untuk memastikan ia sesuai dipakai.

Hindari Makanan Yang Menghasilkan Angin

Makanan yang mengandungi gula raffinose, fruktos, laktos dan sorbitol menghasilkan banyak angin. Raffinose terdapat pada makanan seperti kacang yang mengandungi banyak gula kompleks, manakala bunga kubis (cauliflower), kubis brussel (brussels sprouts), asparagus, brokoli dan kubis pula mengandungi fruktos.
Laktos ialah gula semula jadi yang terdapat pada susu dan makanan mengandungi susu seperti keju dan aiskrim. Fruktos banyak terdapat pada bawang, buah pear dan gandum. Ia juga banyak digunakan sebagai pemanis (sweetener) dalam minuman ringan dan jus buah-buahan.
Sorbitol diperolehi secara semula jadi daripada buah-buahan termasuk epal, pear, pic dan prun. Ia juga banyak digunakan sebagai pemanis dalam makanan untuk diet, gula-gula dan gula getah. Kanji kebanyakannya didapati pada kentang, jagung dan gandum di mana makanan ini dihancurkan di dalam usus besar. Beras merupakan satu-satunya makanan berkanji yang tidak menghasilkan angin.

Shaklee Peppermint Ginger Plus Penyelesai Masalah Angin

Halia adalah herba terunggul dalam memastikan saluran penghadaman lancar dan mempunyai aspek semulajadi yang bisa menyaman dan dapat melegakan senak perut. Pudina sebagai pelengkap kepada halian dengan berfungsi membantu dalam menggalakkan sistem penghadaman secara sihat dengan membuang angin dan mengembalikan keselesaan kepada perut.
Shaklee peppermint Ginger Plus dirumus khas dengan herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk memberikan rasa nyaman dan melegakan perut yang berangin. Bukan itu sahaja, tabletnya juga boleh ditumbuk dan dicampur dengan air panas untuk menjadi minuman herba semulajadi. Paling penting, setiap produk Shaklee tentulah bebas dari sebarang unsur perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

0 ulasan:

Bayi Anda Menangis tanpa henti mungkin disebabkan KOLIK

Rabu, Ogos 10, 2016 Unknown 0 Comments







Apa itu Kolik Bayi?

Colic ini berasal dari perkataan Greek iaitu Kolikos yang bermaksud kolon (organ yang terletak di dalam perut). Ramai percaya kolik disebabkan oleh ketidakselesaan pada perut.
Kebanyakan bayi biasa akan menangis secara purata 2 jam sehari. Manakala bayi yang alami masalah kolik pula mungkin akan menangis lebih kerap dan susah untuk diberhentikan. Anda boleh kenalpasti dengan melihat ciri-cirinya.

Simptom Kolik Bayi

1. Bermula seawal bayi berusia tiga minggu.
2. Sekurang-kurangnya menangis 3 jam sehari.
3. Menangis 3 kali seminggu selama 3 minggu berturut-turut dan kemungkinan berhenti pada usianya 3 bulan dan keatas.

Dulu anak Mie pernah alami kolik ni, tapi masa tu Mie tak terfikir langsung mengenai kolik nie. Lebih setengah jam juga la Alif menangis tanpa henti, masa tu dah buntu sebab semua dah cek, dah bagi susu, tukar lampin dan sebagainya. Akhirnya disebabkan letih dia tertido terus, tapi Mie bawa juga dia ke klinik untuk periksa lebih lanjut. Doktor bekalkan ubat untuk hilangkan kembung perut Alif, dan memang sah Alif menangis sebab kolik 

Jangan risau, kolik ini boleh hilang dengan sendirinya (iaitu bila sistem pencernaan bayi makin kuat) . Meskipun begitu, tak salah jika ibu bapa ingin berjumpa doktor untuk memastikan betul ini adalah disebabkan Kolik Bayi.

Kerap minum susu dengan jumlah sedikit-sedikit bagi meringankan keupayaan saluran pencernaan.
Setelah selesai minum, sendawakan bayi walaupun hanya minum susu badan direct.

Ketika dia menangis lama, angkat dan dudukkan sekaligus ia menekan perutnya dan membuat ia merasa selesa.

Bawa dia berehat dengan membawa berjalan pusing-pusing sekitar rumah supaya dapat mengalihkan rasa sakitnya.

Pada ibu menyusu, cuba menukar diet pemakanan dengan mengelak makan produk tenusu, kekacang, brokoli, kubis, ais, makanan berangin dan makanan pedas.

0 ulasan:

Gejala Kanser Prostat Yang Perlu Anda Ambil TAHU

Khamis, Ogos 04, 2016 Unknown 0 Comments





Prostat ialah kelenjar bersaiz “walnut” terletak di belakang dasar penis,di depan rektum,di bawah pundi kencing dan di sekeliling uretra. Uretra ialah saluran tiub yang membawa air kencing dan air mani melalui zakar.

Fungsi utama prostat ialah untuk menghasilkan cecair air mani. Cecair dalam air mani melindungi, menyokong dan membantu menyalurkan air mani. Prostat biasanya membesar bila usia lelaki meningkat tua, ini dipanggil Benign Prostate Hyperplasia (BPH). Ia bukannya kanser walaupun gejala-gejala yang dihidapi adalah menyerupai dengan kanser prostat.


Apakah itu Kanser Prostat

Kanser prostat ialah ketumbuhan berbahaya yang bermula dari dalam kelenjar prostat. Ia merupakan kanser yang paling kerap berlaku di kalangan lelaki. 
Sesetengah kanser prostat membesar secara perlahan lahan dan mungkin tidak menyebabkan masalah dalam beberapa tahun. Peringkat awal kanser prostat (juga dikenali sebagai kanser prostat setempat) terletak diantara prostat. 
Peringkat awal kanser tidak menghasilkan gejala dan mungkin tidak menjadi kanser dan tidak memerlukan rawatan. Walau bagaimanapun sesetengah kanser prostat membesar dan merebak ke sekeliling prostat, ini dipanggil kanser prostat yang teruk.

Penyebab dan Faktor/Risiko 

Penyebab utama kanser prostat masih tidak diketahui dan juga tidak di ketahui bagaimana untuk mengelakkan kanser prostat. Faktor berikut boleh meningkatkan risiko pembentukan kanser prostat:
1.   Usia
Risiko kanser prostat meningkat dengan usia, lebih-lebih lagi selepas umur 50 tahun. Lebih dari 80% kanser prostat didiagnosakan pada lelaki berusia lebih 65 tahun.

2.   Sejarah Keluarga
Risiko adalah lebih tinggi untuk mendapat kanser prostat jika mempunyai ayah atau adik beradik lelaki yang pernah mendapat kanser prostat.
3.   Hormon
Paras testosteron (hormon seks lelaki) yang tinggi mungkin mencepatkan pembentukan kanser prostat.


Gejala kanser prostat, jika anda mengalami gejala ini. Sila berjumpa doktor untuk rawatan selanjutnya

1. Aliran air kencing yang tidak lancar.
2. Rasa hendak buang air kecil kerap kali pada waktu malam.
3. Sakit atau pedih semasa buang air kecil.
4. Sakit semasa ejakulasi (pancutan mani).
5. Darah dalam air kencing atau air mani.

Rawatan bergantung kepada saiz dan lokasi ketumbuhan samada kanser telah merebak dan tahap kesihatan individu, untuk lebih maklumat anda boleh rujuk disini 



Pengambilan VIVIX dapat membantu dalam mengatasi Kanser Prostat. Kandungan resveratrol dalam vivix merupakan salah satu rawatan alternatif yang sangat diyakini dan mempunyai bukti yang kukuh di dalam melawan sel kanser dalam pelbagai peringkat termasuklah kanser prostat. 



Vivix adalah pilihan yang terbaik dalam melawan sel-sel kanser, InsyaAllah dengan izinNya dapat membantu pesakit kanser ini sembuh seperti sediakala.

Untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi saya di talian 010.3694948

0 ulasan:

Ayah Dah Boleh Melihat Semula, Walaupun Doktor sahkan ayah tiada lagi harapan untuk MELIHAT

Rabu, Ogos 03, 2016 Unknown 0 Comments



Assalammualaikum 

Mata nie merupakan salah satu organ yang penting dalam hidup kita, sebabnya dengan mata la kita dapat melihat keindahan alam, dapat melaksanakan tugas harian dengan sempurna. Tanpa MATA mampukah kita melihat? Jawapannya sudah tentulah tidak kan, jadi kita harus lah menjaga nikmat pinjaman Allah ini dengan baik.

Ok berbalik kepada tajuk entry Mie hari ni, sebenarnya hari nie Mie nak cerita mengenai RABUN. Rabun ini ada banyak jenis iaitu rabun jauh dan rabun dekat. Jom kita tengok penyebab dan tips mengatasi rabun ini.



Rabun Jauh


Satu keadaan di mana ia menyebabkan mata tidak mampu melihat objek yang relatif jauh dengan jelas (kabur) dan mampu untuk melihat objek yang relatif lebih dekat dengan jelas. Ia terjadi apabila cahaya pantulan objek yang masuk ke mata tidak jatuh tepat pada retina, ini menyebabkan imej yang diterima oleh mata menjadi kabur.

Biasanya rabun jauh berlaku dikalangan pelajar yang digelar "ulat buku" dan juga orang yang bekerja di depan komputer, saintis juga tergolong dalam golongan ini kerana mereka sering menggunakan mikroskop.

Rabun jauh ini boleh diatasi dengan menjaga pemakan dan juga memperbanyakkan pengambilan makanan yang sihat untuk mata amatlah penting. Makanan yang baik adalah seperti brokoli, telor atau bayam. Elakkan melihat objek yang dekat dalam jangka masa yang lama (20 minit) seperti menonton tv secara dekat, membaca di tempat yang kekurangan cahaya dan juga penggunaan media visual yang berterusan seperti gadget, komputer dan televisyen dalam jarak yang dekat 




Rabun Dekat 


Selalunya rabun dekat ini di alami oleh seseorang yang telah berusia 40 tahun. Rabun dekat merupakan sebahagian dari proses penuaan yang dialami hampir semua orang. Penderita akan melalui perubahan kemampuan penglihatan jarak dekat.

Pada usia ini keaadaan lensa kristalin berada dalam keadaan dimana elastisitasinya telah banyak berkurang sehingga menjadi lebih kaku. Rabun dekat sukar dicegah kerana ia berlaku disebabkan oleh faktor usia, akan tetapi ia juga boleh dicegah mengamalkan pemakanan yang sihat untuk mata.


Rabun Jauh dan Dekat  ini selalunya boleh diatasi dengan penggunaan CERMIN MATA dan juga CONTACT LENS, namun ia akan berlarutan kerana ada juga penggunanya yang semakin hari, semakin bertambah 'power' kanta tersebut disebabkan masalah rabun yang semakin kronik.


Masalah Rabun Jauh dan Dekat ini juga boleh diatasi dengan pengambilan supplemen, ia sangat baik untuk kesihatan mata.


Cadangan Supplemen yang boleh diamalkan untuk mengatasi masalah Rabun 



Carotomox


  • Ia mampu mempertingkatkan masalah penglihatan seperti rabun malam, rabun dekat, mata kering dan gegelung mata hitam. 


  • Kandungan alpha carotene di dalam carotomox membantu agar mata menjadi sihat dan menghalang degenerasi penglihatan.



Testimoni Pengguna Carotomox





Alhamdulillah, tak sangka percubaan pertama cari supplement utk mata ayah akhirny BERJAYA. Ayah ada brain tumor yang effect mata kanannya.

Dr. ckp lepas scan & MRI 2 mggu lepas mata kanan ayah dah takde harapan lagi untuk melihat, tapi aku nekad nak bg ayah makan carotomox ni. Baru2 ni ayah ckp die da leh nmpk semula walaupun kabur.

Alhamdulillah! Alhamdullilah! Alhamdullillah...... Pegi scan lg baru2 ni Dr pun tak percaya. 
Alhamdullilah sekarang tinggal nak keluarkan nanah je dr dlm kepala... Mak dan adik pun dah start ambik carotomox utk masalah rabun diaorg.

Alhamdullillah hepi sangat... ! Thanks SHAKLEE berik sinar baru untuk ayahku...!!


Pengambilan CAROTOMOX secara berterusan mampu mengurangkan masalah rabun yang anda alami dan juga mampu mengurangkan power cermin mata anda.

Sebarang pertanyaan mengenai CAROTOMOX boleh hubungi Mie di talian 010.3694948 atau email mimie0586@gmail.com




0 ulasan: