Masalah Kesuburan Wanita Yang perlu Anda Ketahui dan Bagaimana Mengatasinya

Rabu, Mei 25, 2016 Mie Normi 0 Comments







Cerita pasal kesuburan nie, ramai yang tak tahu tahap kesuburan diri sendiri, betul tak?? jadi hari nie Mie nak kongsi sikit dengan anda semua pasal kesuburan wanita. Nak cakap banyak-banyak pun, Mie bukan doktor yang arif pasal nie kan, tapi inilah hasil dari pembacaan Mie tentang kesuburan dan masalah yang selalu wanita hadapi bila ia sukar mengandung. Entry kali nie berkaitan Masalah Kesuburan Wanita Yang perlu Anda Ketahui dan Bagaimana Mengatasinya.


Kesuburan Wanita


Ada dua benda yang perlu anda ketahui bagi masalah kesuburan nie, iaitu Kuantiti dan Kualiti telur(ovum). Bayi perempuan yang baru lahir secara semulajadi dilahirkan dengan 1-2 juta folikel telur yang belum matang. 


Tetapi mengikut masa ia akan berkurang hingga 300,000 sahaja. Pada setiap bulan telur ini akan mencapai kematangannya dan keluar dari folikel tadi, bersedia untuk disenyawakan. 


Apa yang anda perlu tahu adalah semakin berusia seseorang wanita semakin kurang telurnya. Kualiti telur seseorang wanita akan menurun mengikut usia. Ia diukir dari segi bagaimana telur itu besedia untuk berkembang menjadi embrio.





Kenapa Kualiti Telur Wanita Menurun??  



Ada dua perkara yang menentukan kualiti telur, iaitu : 


  • Jumlah KROMOSOM 
Telur memerlukan jumlah kromosom yang sesuai supaya dapat bergabung dengan jumlah kromosom dalam sperma. Jika jumlah kromosom tak sesuai maka tidak berjayalah usaha untuk hamil.


  • TENAGA - Tenaga yang ada dalam sesuatu telur
Tenaga dalam sesuatu telur juga memainkan peranan. Katakan jumlah kromosom dah sesuai, tetapi tenaga tiada dan anda perlu ingat bahawa tenaga ini akan berkurang mengikut usia seseorang, makin berusia, makin tidak bertenaga.


Kerana masa persenyawaan tu, telur nie perlukan tenaga untuk "split". Tenaga nie datangnya dari sel yang dipanggil MITOKONDRIA yang mana mitokondria ini boleh menukarkan kepada tenaga. Mitokondria adalah merupakan 'kilang tenaga' sel-sel badan.


Kebanyakkan sel mengandungi 200 hingga 5000 mitokondria sel yang mengandungi lebih banyak bilangan mitokondria, lebih banyak tenaga terhasil. Mitokondria dikenali sebagai 'kilang tenaga' bagi sel kerana ia menghasilkan aderosina trifostat (ATP) iaitu bekalan tenaga biologi yang mengawal kegiatan badan. Semasa kita muda mitokondria menghasilkan ATP yang cukup untuk kita kekal aktif.


Mitokondria ini akan semakin lemah seiring usia. Jadi bila mitokondria ni tiada tenaga disebabkan usia meningkatkan, maka telur tadi tidak boleh nak "split". Maka persenyawaan tidak akan berjaya.


Jadi kesimpulan yang kita nak kena fahami adalah nak kena jaga bab tenaga sel tersebut. Kita kena tahu juga apa yang boleh berikan tenaga pada mitokondria tu.


Jawapannya ada pada VIVIX. Kalau anda ada masalah kesuburan dan ingin hamil, mungkin boleh usahakan cara ini. Mesti anda semua nak tahu kan macam mana vivix membantu, jom baca lebih lanjut lagi bagaimana vivix dapat membantu menjaga kualiti telur (ovum).

Bagaimana Vivix Membantu Masalah Kesuburan??

 
Vivix dapat membantu dalam menjaga kualiti oosit (telur yang belum matang) dan telur itu sendiri 

  • Vivix mengandungi Resveratrol - Berperanan dalam memelihara kesuburan, melindungi sel-sel telur tidak matang/oosit dan berpotensi melanjutkan tahun subur. Apabila telur-telur ini dipelihara dengan baik dan tiada radikal bebas atau kerosakan, maka peluang untuk bersenyawa lebih mudah.

  • Vivix dapat meningkatkan Mitokondria - Ia merupakan organel yang terdapat dalam jumlah yang besar dalam kebanyakkan sel-sel dimana proses biokimia pernafasan dan pengeluaran tenaga berlaku.

Bagi isteri yang ingin hamil anda boleh la ikhtiar dengan vivix nie, akan tetapi jika suami anda perokok tegar anda perlu baca info penting ini. 


** Info penting : Merokok boleh menjadi punca utama kepada sperma tidak berkualiti. Ini kerana merokok menyebabkan sperma tidak berupaya membenihkan ovum(telur wanita). Hasil dari kajian, sperma manusia mengandungi 2 jenis protein iaitu protamine 1 dan protamine 2. Lelaki yang sihat tanpa merokok, kedua-dua protein ini adalah seimbang.


Tetapi malangnya pada perokok ini, mereka hanya mempunyai terlalu sedikit protamine 2 dan menyebabkan ketidakseimbangan. Hasilnya bila berlaku persenyawaan, ia tak menjadi dan itu juga menyebabkan isteri mengalami keguguran. Jika anda ingin berhenti merokok ketahui lebih lanjut dalam entry Mie yang lepas, berhenti merokok dengan cepat



Ingin ikhtiar dengan vivix whatsapp Mie : 010.3694948 untuk konsultasi.



0 ulasan: