DIABETIS | Kenali Tanda-tanda dan Kesan Diabetis dan Ketahui Bagaimana Ia Di Rawat

Khamis, Mei 05, 2016 Mie Normi 2 Comments




Takut ke?? Tengok gambar dah tahu kenapa dengan kaki tu kan, haaa tu la salah satu kesan daripada penyakit Kencing Manis atau lebih dikenali sebagai Diabetis. Ia merupakan satu penyakit di mana bacaan gula (glukosa) di dalam badan melebihi paras normal. Dalam entry kali nie Mie nak kongsi macam mana Vivix membantu pesakit diabetis, tapi sebelum tu kita tengok dulu dengan lebih mendalam lagi pasal penyakit nie. 

Macam-macam persoalan yang selalu di tanya berkaitan dengan diabetis, antaranya adalah apakah punca terjadinya diabetis ni? apakah tanda-tandanya? dan apakah kesan daripada penyakit diabetis ini? Jom kita tengok jawapan setiap persoalan tu.


Antara punca-punca yang boleh menyebabkan Diabetis adalah : 

Makanan - makanan yang diambil mengandungi gula berlebihan atau kekurangan zat
> Obesiti - berat badan yang berlebihan akan menyebabkan insulin kurang sensitif
> Keturunan - sejarah keluarga ibu ayah pesakit Diabetis
> Kurang bersenam atau tidak aktif


Macam mana pula kita nak tahu yang kita nie ada Diabetis? Senang je, kita boleh tahu melalui tanda-tanda berikut :

** Dahaga yang luar biasa
** Kerap buang air kecil
** Kulit gatal, mudah kena jangkitan
** Penglihatan kabur
** Luka lambat sembuh
** Kebas kaki
** Kelesuan


Bila dah kena Diabetis nie, kita kena la tahu apa pula kesan kepada penghidapnya

*Luka lambat sembuh sehingga menyebabkan kaki atau jari pesakit di potong
*Pesakit mudah kena serangan jantung atau strok
*Hilang penglihatan
*Kerosakan buah pinggang

Sekarang nie kita dah tahu macam mana punca-punca, tanda-tanda dan kesan diabetis nie. Jadi kita nak tengok pulak macam mana vivix boleh membantu pesakit diabetis ni.
Vivix nie bukanlah ubat ye, tetapi vivix adalah suplemen yang membantu mengawal dan menstabilkan kandungan gula dalam darah.

Dalam vivix ada kandungan resveratrol & polifenol, kedua-dua kandungan tersebutlah yang memainkan peranan penting untuk membantu mengawal diabetis. 

Resveratrol & polifenol ni berperanan untuk 

1. Perlahankan atau kurangkan sindrom resistansi insulin (metabolic syndrome).


~ Vivix merupakan antioksidan yang berkuasa untuk membantu melindungi dan membaiki sel rosak. Jadi dengan pengambilan secara berterusan dapat memberi manfaat untuk menurunkan metabolic syndrome yang mengjurus kepada penyakit kencing manis yang disebabkan oleh kerosakan sel.

2. Mengawal kepekatan gula dalam darah.

~ karbohidrat yang dicerna akan menghasilkan gula untuk memberi tenaga. tetapi pengambilan karbohidrat yang tinggi akan menyebabkan kandungan gula di dalam darah meningkat. Oleh itu, polifenol akan melambatkan pencernaan & penyerapan karbo dalam darah dan mengelakkan pengumpulan gula yang tinggi.

3. Elakkan kerosakan mata, galakkan penyembuhan luka dengan segera.

4. Perlahankan pembentukan AGE (advanced glycotin end products)


~ Protien AGE terhasil daripada protien & gula yang berlebihan dalam badan. Ia boleh menyebabkan komplikasi penyakit kencing manis dan beberapa penyakit lain. Vivix akan membantu perlahankan pembentukan protien AGE



Jom kita tengok testimoni pesakit diabetis yang berjaya turunkan bacaan gula dan pulih hanya dengan pengambilan vivix secara konsisten.

Testimoni 1
Kesan positif selepas pengambilan vivix
~ bebas diabetis
~ kulit muka nampak gebu 



Testimoni 2
Kesan positif selepas pengambilan vivix
~ bacaan gula turun dari 14 ke 7.1
~ pipi gebu dan halus



Testimoni 3
Kesan positif selepas pengambilan vivix
~ bacaan gula turun
~ tiada lagi bangun malam buang air kecil 



Testimoni 4
Kesan positif selepas pengambilan vivix
~ bacaan gula dalam darah kembali normal
~ tak perlu buat dialisis kerana organ dalaman rosak kesan dari diabetis
~ bebas diabetis





Sampai di sini sahaja perkongsian Mie kali nie ye, semoga memberi manfaat. Kesihatan adalah anugerah yang terindah buat kita semua. Berjumpa lagi di lain entry ok.


normimz : 010.3694948 / mimie0586@gmail.com

2 ulasan:

  1. Memang kena cegah diabetes ni sebelum parah. Takut mata rosak dan luka lambat pulih.

    BalasPadam